Czwarty ruch czarnych

Kontynuujemy naszą zabawę szachową. Traktujemy ją jak eksperyment - szukamy możliwych posunięć i wybieramy jedno.
Jeśli chcemy nauczyć się lepiej grać w szachy warto skorzystać ze specjalistycznych serwisów lub pomocy trenera szachowego.
Tutaj szachy są przede wszystkim zabawą, rozrywką kształcącą myślenie przyczynowo-skutkowe z pewną porcją niepewności - przypadkowości wynikającej z gry partnera.

Drugim celem jest utrwalenie własności poszczególnych bierek - jak poruszają się, jakie są ich możliwości w rzeczywistej grze, np. w "tłoku".
Co dalej?
Jak czarne mogą teraz zagrać?

Do wyboru mają teraz 32 możliwości (w tym jedno bicie).

Nie wszystkie możliwe posunięcia czarnych są dobre z punktu widzenia dalszej gry.

Jednym z możliwych posunięć jest bicie skoczkiem z pola c6 skoczka na polu d4.

Dotychczasowe posunięcia:
1.   e2 - e4    e5 - e7
2. Sg1 - f3    Sb8 - c6
3.   d2 - d4    e5 x d4
4. Sf3 x d4   ?

   abcdefgh  
8  wieża czarna a8  pole czarne b8  goniec czarny c8  hetman czarny d8  król czarny e8  goniec czarny f8  pole białe g8  wieża czarna h8 8
7  pion czarny a7  pion czarny b7  pion czarny c7  pion czarny d7  pole białe e7  pion czarny f7  pion czarny g7  pion czarny h7 7
6  pole białe a6  pole czarne b6  skoczek czarny c6  pole czarne d6  pole białe e6 skoczek czarny f6  pole białe g6  pole czarne h6 6
5  pole czarne a5  pole białe b5  pole czarne c5  pole białe d5  pole czarne e5  pole białe f5  pole czarne g5  pole białe h5 5
4  pole białe a4  pole czarne b4  pole białe c4  skoczek biały d4  pion biały e4  pole czarne f4  pole białe g4  pole czarne h4 4
3  pole czarne a3  pole białe b3  pole czarne c3  pole białe d3  pole czarne e3  pole białe f3  pole czarne g3  pole białe h3 3
2  pion biały a2  pion biały b2  pion biały c2  pole czarne d2  pole białe e2  pion biały f2  pion biały g2  pionek biały h2 2
1  wieża biała a1  skoczek biały b1  goniec biały c1  hetman biały d1  król biały e1  goniec biały f1  pole czarne g1  wieża biała h1 1
   abcdefgh  


Wybór jest duży - czarny musi wybrać spośród 32 możliwości.

Oto propozycja wyboru.

Czarny wykonał ruch skoczkiem z pola g8 na pole f6, zrezygnował zbicia skoczka d4 skoczkiem z c6.
Bicie w szachach nie jest obowiązkowe - można wykonać, ale nie musimy.
Obowiązkowa jest obrona Króla.

Po tym ruchu zapis wygląda nastepująco:
Dotychczasowe posunięcia:
1.   e2 - e4    e5 - e7
2. Sg1 - f3    Sb8 - c6
3.   d2 - d4     e5xd4
4.   Sf3 x d4 Sg8 - f6

Czas na ruch białych.
Piąty ruch białych



 

 

 


Kontakt:
Szachy w Ełku

 


  • Strona główna
  • Wyniki Mistrzostwa Stowarzyszenia Lokalnego SALOS w Ełku
  • Pozycja wyjściowa
  • Mistrzostwa Ełku juniorów
  • linki
  • Blitz - wyniki
  • P-20
  • Mat w jednym posunięciu
  • Otwarte Mistrzostwa SL SALOS Ełk w szachach aktywnych P-25
  • Uczymy się szachów
  • Mat_01
  • Szach wieżą
  • Wieża - własności
  • Szach Hetmanem
  • Goniec - własności
  • Matowanie dwiema wieżami
  • Mat w jednym posunięciu
  • Matowanie dwoma gońcami
  • Własności Wieży i Gońca
  • Własności Hetmana
  • Własności Wieży i Skoczka 1
  • Mat w dwóch posunięciach
  • Mat w dwóch posunięciach 02
  • Własności Króla - 03
  • Własności Króla - 03-b
  • 0001. Własności Króla
  • 0002. Własności Króla
  • Mat w jednym posunięciu - 14


    Posiadasz nadmiar wiedzy i chciałbyś podzielić się nią z innymi?
    A może sam masz pytania, na które nie znasz odpowiedzi. Zobacz: Odpowiedz.pl
    Fizyka szkolna
    Matematyka szkolna

    Sklep szachowy
  •