Pierwszy ruch białych

Zaczynamy zabawę szachowa. Będziemy utrwalać poznane właściwości bierek - ich posunięcia i możliwości oddziaływania na inne bierki (przesłanianie, atakowanie, bronienie).

Najważniejszą metodą będzie ciągłe eksperymentowanie - ale bez cofania, bez analizy, co byłoby, gdy wcześniej wykonany został inny ruch.

Raz wykonany ruch jest faktem dokonanym.

Przyjdzie czas na kolejne eksperymenty w innym spotkaniu.

Pierwszy ruch rozpoczynający partię szachową wykonują zawsze białe. Nikt ruchu zrzec się - nie może.

Jaki ruch wykonują białe?

Mają do wyboru 20 (dwadzieścia) możliwości.

Wykonać można jednak tylko jeden ruch.

Zamieszczony przykład ilustruje częsty ruch
pion królewski z pola e2 idzie na e4.

Zapisujemy następująco:
1. e2 - e4

   abcdefgh  
 8  (1kB) (1kB) skoczek czarny b8 (1kB) goniec czarny c8 (1kB) hetman czarny d8 (1kB) (1kB) (1kB) (1kB)  8 
 7  (1kB) pion czarny a7 (1kB) pion czarny b7 (1kB) pion czarny c7 (1kB) pion czarny d7 (1kB) pion czarny e7 (1kB) pion czarny f7 (1kB) pion czarny g7 (1kB) pion czarny h7  7 
 6  (1kB) pole białe a6 (1kB) pole czarne b6 (1kB) pole białe c6 (1kB) pole czarne d6 (1kB) pole białe e6 (1kB) pole czarne f6 (1kB) pole białe g6 (1kB) pole czarne h6  6 
 5  (1kB) pole czarne a5 (1kB) pole białe b5 (1kB) pole czarne c5 (1kB) pole białe d5 (1kB) pole czarne a5 (1kB) pole białe f5 (1kB) pole czarne g5 (1kB) pole białe h5  5 
 4  (1kB) pole białe a4 (1kB) pole czarne a5 (1kB) pole białe a4 (1kB) pole czarne a5 (1kB) pion biały e4 (1kB) pole czarne a5 (1kB) pole białe g4 (1kB) pole czarne h4  4 
 3  (1kB) pole czarne a3 (1kB) pole białe b3 (1kB) pole czarne c3 (1kB) pole białe d3 (1kB) pole czarne e3 (1kB) pole białe f3 (1kB) pole czarne g3 (1kB) pole białe h3  3 
 2  (1kB) pion biały a2 (1kB) pion biały b2 (1kB) pion biały c2 (1kB) pion biały d2 (1kB) pole białe e2 (1kB) pion biały f2 (1kB) pion biały g2 (1kB) pionek biały h2  2 
 1  (1kB) wieża biała a1 (1kB) skoczek biały (1kB) goniec biały (1kB) hetman biały (1kB) król biały (1kB) goniec biały (1kB) skoczek biały (1kB) wieża biała  1 
   abcdefgh  

Terasz kolej na czarne

One mają wybór spośród 20 możliwości.

Oto propozycja
Odpowiedź czarnych

  • Strona główna
  • Pozycja wyjściowa
  • Mat w jednym posunięciu
  • Uczymy się szachów
  • Mat
  • Szach wieżą
  • Wieża - własności
  • Szach Hetmanem
  • Goniec - własności
  • Matowanie dwiema wieżami
  • Mat w jednym posunięciu
  • Matowanie dwoma gońcami
  • Własności Wieży i Gońca
  • Własności Hetmana
  • Własności Wieży i Skoczka 1
  • Mat w dwóch posunięciach
  • Mat w dwóch posunięciach
  • Własności Króla
  • Własności Króla
  • 0001. Własności Króla
  • 0002. Własności Króla
  • Mat w jednym posunięciu
  • linki
  • Fizyka szkolna
    Matematyka szkolna

    Sklep szachowy