Mat w jednym posunięciu 1

Pozycja matowa

Mat

Celem w grze w szachy jest złapanie króla drugiej strony.

Nie chcę używać słowa "przeciwnik".

Ma obecnie złe interpretacje.

Złapać króla to dać mata.

Aby był mat, musi być szach - zagrożenie króla.

Bez zagrożenia bezpośredniego króla nie ma mata.

Naukę rozpoczniemy od mata w jednym posunięciu.

Zawsze będzie określona strona wykonująca posunięcie.

W zadaniu umieszczonym niżej posunięcie wykonuje grający białymi.

Posunięcie to musi być posunięciem szachującym i równocześnie nie dającym szans obrony przeciwnemu królowi.

Pozycja matowa

Mat

   abcdefgh  
 8 
(1kB) pole białe a8 (1kB) król czarny b8 (1kB) wieża czarna c8 (1kB) pole czarne d8 (1kB) pole białe e8 (1kB) pole czarne f8 (1kB) pole białe g8 (1kB) pole czarne h8
 8
 
 
7
 
(1kB) pole czarne a7 (1kB) pole białe b7 (1kB) pole czarne c7 (1kB) pole białe d7 (1kB) pole czarne e7 (1kB) pole białe f7 (1kB) pole czarne g7 (1kB) pole białe h7  
7
 
 
6
 
(1kB) pole a6 (1kB) pole czarne a5 (1kB) pole a4 (1kB) pole czarne a5 (1kB) pole a4 (1kB) pole czarne a5 (1kB) pole a4 (1kB) pole czarne a5  
6
 
 
5
 
(1kB) pole czarne a5 (1kB) pole a4 (1kB) pole czarne a5 (1kB) pole a4 (1kB) pole czarne a5 (1kB) pole a4 (1kB) pole czarne a5 (1kB) pole a4  
5
 
 
4
 
(1kB) pole a4 (1kB) pole czarne a5 (1kB) pole a4 (1kB) pole czarne a5 (1kB) pole a4 (1kB) pole czarne a5 (1kB) pole a4 (1kB) pole czarne a5  
4
 
 
3
 
(1kB) wieża a3 (1kB) pole białe a4 (1kB) pole czarne a5 (1kB) pole białe a4 (1kB) pole czarne a5 (1kB) pole białe a4 (1kB) pole czarne a5 (1kB) pole białe a4  
3
 
 2
 
(1kB) pole białe a2 (1kB) goniec biały b2 (1kB) pole białe c2 (1kB) pole czarne d2 (1kB) pole białe e2 (1kB) pole czarne f2 (1kB) pole białe g2 (1kB) pole czarne h2  
 
1
 
(1kB) król biały a1 (1kB) wieża biała b1 (1kB) pole czarne c1 (1kB) pole białe d1 (1kB) pole czarne e1 (1kB) pole białe f1 (1kB) pole czarne g1 (1kB) pole białe h1  
1
 
   abcdefgh  

Rozwiązaniem jest ruch Gońcem z pola b2 na pole e5.

I tylko ten ruch.

Dlaczego?

Mat

   abcdefgh  
 8 
(1kB) pole białe a8 (1kB) król czarny b8 (1kB) wieża czarna c8 (1kB) pole czarne d8 (1kB) pole białe e8 (1kB) pole czarne f8 (1kB) pole białe g8 (1kB) pole czarne h8
 8
 
 
7
 
(1kB) pole czarne a7 (1kB) pole białe b7 (1kB) pole czarne c7 (1kB) pole białe d7 (1kB) pole czarne e7 (1kB) pole białe f7 (1kB) pole czarne g7 (1kB) pole białe h7  
7
 
 
6
 
(1kB) pole a6 (1kB) pole czarne a5 (1kB) pole a4 (1kB) pole czarne a5 (1kB) pole a4 (1kB) pole czarne a5 (1kB) pole a4 (1kB) pole czarne a5  
6
 
 
5
 
(1kB) pole czarne a5 (1kB) pole a4 (1kB) pole czarne a5 (1kB) pole a4 (1kB) goniec biały, pole czarne a5 (1kB) pole a4 (1kB) pole czarne a5 (1kB) pole a4  
5
 
 
4
 
(1kB) pole a4 (1kB) pole czarne a5 (1kB) pole a4 (1kB) pole czarne a5 (1kB) pole a4 (1kB) pole czarne a5 (1kB) pole a4 (1kB) pole czarne a5  
4
 
 
3
 
(1kB) wieża a3 (1kB) pole białe a4 (1kB) pole czarne a5 (1kB) pole białe a4 (1kB) pole czarne a5 (1kB) pole białe a4 (1kB) pole czarne a5 (1kB) pole białe a4  
3
 
 2
 
(1kB) pole białe a2 (1kB) poe czarne b2 (1kB) pole białe c2 (1kB) pole czarne d2 (1kB) pole białe e2 (1kB) pole czarne f2 (1kB) pole białe g2 (1kB) pole czarne h2  
 
1
 
(1kB) król biały a1 (1kB) wieża biała b1 (1kB) pole czarne c1 (1kB) pole białe d1 (1kB) pole czarne e1 (1kB) pole białe f1 (1kB) pole czarne g1 (1kB) pole białe h1  
1
 
   abcdefgh  

Biały Goniec i Biała Wieża szachują Czarnego Króla.
Wieża na a1 uniemożliwia odejście Czarnemu Królowi.

3-2011.12.07



 

 

 


Kontakt:
Szachy w Ełku

 


  • Strona główna
  • Wyniki Mistrzostwa Stowarzyszenia Lokalnego SALOS w Ełku
  • Pozycja wyjściowa
  • Mistrzostwa Ełku juniorów
  • linki
  • Blitz - wyniki
  • P-20
  • Mat w jednym posunięciu
  • Otwarte Mistrzostwa SL SALOS Ełk w szachach aktywnych P-25
  • Uczymy się szachów
  • Mat_01
  • Szach wieżą
  • Wieża - własności
  • Szach Hetmanem
  • Goniec - własności
  • Matowanie dwiema wieżami
  • Mat w jednym posunięciu
  • Matowanie dwoma gońcami
  • Własności Wieży i Gońca
  • Własności Hetmana
  • Własności Wieży i Skoczka 1
  • Mat w dwóch posunięciach
  • Mat w dwóch posunięciach 02
  • Własności Króla - 03
  • Własności Króla - 03-b
  • 0001. Własności Króla
  • 0002. Własności Króla
  • Mat w jednym posunięciu - 14


    Posiadasz nadmiar wiedzy i chciałbyś podzielić się nią z innymi?
    A może sam masz pytania, na które nie znasz odpowiedzi. Zobacz: Odpowiedz.pl
    Fizyka szkolna
    Matematyka szkolna

    Sklep szachowy
  •